Netwerken
Een van de belangrijkste aspecten van het ondernemen. Niet alleen contacten leggen om aan nieuwe opdrachten te komen, maar netwerken om een goed team om je heen te bouwen is van essentieel belang zodat ik mijn klanten een breed scala aan producten en diensten kan aanbieden.
Samenwerking
Gelukkig zijn er bedrijven die een samenwerking waarderen en er de voordelen van inzien. Zo ben ik in de gelukkige situatie een samenwerking te hebben met een woninginrichter die mij aanbiedt om vrijelijk gebruik te maken van haar winkel. Ik kan samen met mijn klanten terecht en als het ware de winkel gebruiken alsof deze van mij is. Het komt ook voor dat ik een plan uitwerk en de behang-, gordijn- en vloerstalen op zicht meeneem naar mijn klant als ik mijn advies presenteer. Als het nodig is worden er zelfs stalen besteld.
Wisselwerking
Uiteraard heeft deze samenwerking een wisselwerking. Hoewel mijn klanten vrij zijn om hun producten af te nemen bij wie ze ook maar willen, zijn ze toch geneigd mijn advies vaak letterlijk op te volgen en nemen ze de producten en/of diensten af bij de bedrijven die ik aanbeveel. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Laatst nog
ik krijg een telefoontje van Harriët. Ze zitten midden in de renovatie van hun woonkamer die nog de jaren 70 uitademt. Of ik zowel een kleuradvies als een aankoopadvies wil opstellen voor gordijnen en accessoires, want feitelijk hebben ze geen idee wat ze nu eigenlijk willen en waar ze mogelijk kunnen slagen voor alles. Het aanbod is feitelijk te groot. “In sommige winkels staat het zo vol dat ik gewoon geen keus kan maken en bang ben iets om te stoten zodra ik me omdraai”, aldus Harriët.
Een kant en klaar boodschappenlijstje
Dat is efficiënt, overzichtelijk en tijd besparend. Gelukkig, voor hen en voor mij, blijkt mijn aankoopadvies in de smaak te vallen. Harriët gaat samen met manlief Henk inkopen doen bij de adressen die ik geadviseerd heb. Het bespaart niet alleen hen maar ook de detaillist veel tijd. En dat waar ze zo tegenop hebben gezien, het winkelen in overvolle winkels, blijkt uiteindelijk toch een feestje.
Iedereen blij
Harriët en Henk zijn blij omdat ze kwaliteit en waar voor hun geld krijgen en kijken inmiddels reikhalzend uit naar de dag dat de gordijnen geleverd worden en hun woonkamer echt klaar is. De detaillist is blij met mij voor het aanbrengen van weer een nieuwe klant. De gastvrijheid naar mij om gebruik te maken van de winkel en stalen loont en ik ben blij omdat mijn netwerk me keer op keer weer in de gelegenheid stelt mijn klanten naar tevredenheid creatief te verrassen.
Conny de Bresser
Recente reacties